Authentiek trots!
Ja normaal ben ik dus niet zo van het delen van wat ik zo allemaal mag doen voor opdrachtgevers. Ik voel zo nu en dan plaatsvervangende schaamte van sommige ‘promopraatjes’ die ik op Linkedin voorbij zie komen. Of ik denk al snel, daar zit toch niemand op te wachten?
Verrassing
Zo dus ook over het feit dat ik 5 jaar een eigen bedrijf heb. Al een aantal weken zit ik te dubben of en wat ik hierover ga delen. Want ja, dat is leuk voor mij, maar wat heb jij daar als lezer aan? Vorig weekend werd ik voor het 5-jarig bestaan verrast met allemaal lieve kaarten, berichten en attenties en die hadden veel gemeen: je mag trots zijn op wat je doet!
Boomtoppen
Dat is zeker waar. Maar ik ben daar misschien te nuchter voor. Doe gewoon je ding en hup door naar het volgende. Een directeur zei ooit tegen mij: Marieke, jij loopt van boomtop naar boomtop, maar soms moet je ook even afdalen naar de wortels en omhoog kijken naar wat je zo allemaal hebt gedaan. En zo is het! We, inclusief ik, vliegen maar door.
Blijf authentiek!
Die nuchterheid vertaal ik ook naar het communicatievak. Daar komt waarschijnlijk ook mijn ‘aversie’ tegen promoposts en bepaalde influencers, die wel heel veel verschillende producten FAN-TAS-TISCH vinden, vandaan. Socials waardeer ik zeer en helpen absoluut om communicatiedoelen te bereiken. Er zit wat mij betreft één grote maar aan: blijf authentiek. Authenticiteit staat voor mij als een paal boven water. Privé én zakelijk. Ben jezelf, ben echt en maak waar waar je voor staat. Als individu maar zeker ook als organisatie. Wat mij betreft een voorwaarde om succesvol te communiceren.
Trots
Maar terug naar vorig weekend. Waar ben ik dan trots op? Allereerst op het feit dat ik de stap naar ondernemerschap heb gezet en dat het eigenlijk heel natuurlijk voelde. Ik voel me enerzijds vrijer, maar anderzijds is er niet zoveel veranderd ten opzichte van de 9 jaar ervoor als interim professional bij Yacht. De opdrachten lopen, op een kleine coronacrisisdip van 3 maanden, continue door. Maar ik ben zeker ook trots op de kennismaking met nieuwe, uiteenlopende branches, zoals energie, varkensgenetica en onderwijs. En dat ik zowel marketing, marketingcommunicatie als interne communicatie opdrachten heb mogen doen.
Mijn huidige opdracht
Sinds ruim 1,5 jaar alweer mag ik me bezighouden met de interne communicatie rondom het thema hybride werken. Van thuiswerken, naar hybride werken, naar wendbaar, activiteitengericht of tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Een beweging die is versneld dankzij Covid-19. Mens & organisatie (HR), de digitale werkplek (IT) en de fysieke werkplek (facilitair) komen samen in een programma waarvoor ik de communicatie mag verzorgen. Van de te ontdekken en ontwikkelen gedragskant: hoe werken we met elkaar samen, hoe ontmoeten we elkaar en hoe blijven we vitaal? Tot de concrete, zichtbare invulling zoals pods, Teams Rooms en de ontwikkeling van het toekomstige werkplekconcept. Super interessant en super gaaf om met zo’n hot topic nu dagelijks bezig te zijn. Dat vind ik nu FAN-TAS-TISCH.
De veranderende rol van de communicatieadviseur
En last but not least, ben ik trots op de rol van de communicatieadviseur. Want die verandert. Een ervaren, breed georiënteerde adviseur kan, naast alle specialisten, meer dan eens van betekenis zijn in een organisatie. De spin in het web met overzicht, diegene die de kritische vragen stelt en de vertaling maakt vanuit de organisatiedoelen én die lijntjes met elkaar verbindt waardoor nieuwe inzichten ontstaan.
Hopelijk ben jij ook trots op wat jij doet?! Met alle ontwikkelingen in de wereld misschien des te belangrijker om er vaker bij stil te staan.